Hva innebærer kurset?

Førerkort B96

Etter og ha gjennonført dette kurset har du lov til å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg.  Det gjelder hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt og bilens tillatte vekt er mellom 3501 – 4250 kg. Etter og ha fullført kurset kan du når som helst ta en oppkjøring for og kunne få BE sertifikat.

Førerkort klasse BE

Ved å gjennomføre opplæringen på BE samt en praktisk prøve kan du trekke en tilhenger med totalvekt opptil 3500 kg.

Sjekk hvor mye bilen din kan trekke: Tilhengerkalkulator

På Statens Vegvesen tilhengerkalkulator kan du sjekke hva bilen din kan trekke.

Oppbygningen av opplæringen BE

Trinn 1

Du må ha førerkortet på bil for å kunne ta førerkort på BE og B96. Det vil si at det ikke er et eget grunntrinn på dette førerkortet.

Trinn 2

Trinn 2 består av å lære deg å bruke bil med henger når det gjelder det kjøretekniske, til og frakobling av henger. I tillegg skal du lære deg å rygge med henger og gjennomføre en sikkerhetskontroll av bil og henger (vogntoget). Trinn 2 avsluttes med en obligatorisk trinnvurdering der du sammen med lærer skal vurdere om ferdighetene er gode nok til å gå videre til neste trinn.

Trinn 3

I trinn 3 skal du lære å kjøre sikkert og selvstendig med vogntoget i variert trafikk og i forskjellig terreng. I denne delen av opplæringen er det fokus på å kjøre tydelig effektivt og økonomisk.

Trinn 4

Trinn 4 består av et lastsikringskurs med varighet på to timer. I tillegg er det et obligatorisk sikkerhetskurs på vei med varighet på tre timer.  I dette trinnet må du vise at du kan kjøre tilhenger på en ansvarlig måte og vise god samhandling med andre trafikanter. Når nivået er godt nok er du kvalifisert til førerkort klasse B96. For og kunne få førerkort klasse BE må du bestå en førerprøve hos statens vegvesen.